Retken jutut

Askeleita hangella – lumikengät testissä

Lumikengät vievät retkeilijän paikkoihin, joihin suksilla ei pääse. Parhaimmillaan ne ovat mäkisessä maastossa ja suojan jälkeisellä korppuhangella.

Teksti ja kuvat: Joel Ahola

Puuterilumi pöllyää, kaikki hymyilevät ja aurinko paistaa. Siltä näyttää lumikenkämainos.

Mainokset luovat vaikutelman, että lumikengillä voi kävellä hangen päällä missä tahansa. Todellisuus on hieman hikisempi, sillä lumikenkien keskimääräinen pinta-ala on metsäsuksea pienempi, joten niillä uppoaa hankeen varmasti yhtä syvälle kuin suksilla.

Lähes kolmimetrisillä sivakoilla pääsee eteenpäin, vaikka jalka painuisi lähes polvea myöten nietokseen, sillä suksen kärki sinnittelee yhä hangen pinnalla. Tällöin jalkaa on helppo liu’uttaa eteenpäin. Lumikengillä eteneminen samanlaisessa hangessa on paljon työläämpää – matkavauhti jää helposti kilometriin tunnissa. Alamäissä ero suksen ja lumikengän välillä kasvaa entisestään.

Lumikenkäily ei pärjää hiihdolle etenemisnopeudessa, mutta lumikengillä retkeilijä pääsee paikkoihin, joihin suksilla ei ole asiaa. Niillä voi kavuta jyrkkiä rinteitä, kiipeillä yli kaatuneiden puiden ja pujotella tiheiköissä. Pehmeässä lumessa lumikengät tasoittavat maaston epätasaisuudet ja alamäet muuttuvat turvallisiksi hiihtoon verrattuna.

Tubbs-merkin lumikenkä sai testissä kiitosta siteestään.

Jokainen retkeilijä tietää suojan jälkeisen pakkashangen, jonka pinta on pienellä korpulla. Kävellen askeleet humahtelevat siitä läpi tehden etenemisestä erittäin raskasta. Tällaisella säällä lumikengät ovat täydellinen etenemisväline, sillä niiden pinta-ala riittää kannattelemaan retkeilijän hangella.

Pinnaltaan kovaa mutta kävelyä kestämätöntä hankea on myös avotuntureiden ja vaarojen laella, jossa pakkanen ja tuuli kovettavat nietosta. Eipä ihme, että tunturikeskukset vuokraavat lumikenkiä päiväretkeilijöille. Tosin vuokravälineillä näkee kierrettävän samaa, kovaksi tampattua lenkkiä – ainoaa paikkaa tunturissa, jossa pärjäisi ilman lumikenkiä. Vapaus on tuolla reittien ulkopuolella!

Halusimme löytää päiväretkeilijälle parhaat mahdolliset lumikengät. Lähetimme maahantuojille ja valmistajille testikutsun, jossa kerroimme etsivämme erityisesti ketteriä lumikenkiä, joilla on helppo kulkea vaihtelevissa maastoissa.

Ilmoitimme arvostamme testissä tuotteen helppokäyttöisyyttä, sopivuutta niin pehmeälle kuin kovalle lumelle, hyvää käyttötuntumaa ylä- ja alamäessä sekä tasaisella ja viistorinteessä. Kerroimme, että kantavuus, ohjattavuus, pito, tukeva ja helppokäyttöinen side sekä sen sopivuus erilaisille talvijalkineille nostavat arvosanaa. Lisäksi tuotteen keveys, kestävyys, turvallisuus sekä hyvät käyttöohjeet ja kuljetuskassi parantavat testimenestystä.

Kirjava kattaus

Valmistajat ja maahantuojat vastasivat kiitettävästi testikutsuumme ja saimme peräti yhdeksältä tuotemerkiltä lumikengät testattavaksi. Ne olivat rungoltaan muovisia, metallisia ja putkirunkoisia.

Muovirunkoisten lumikenkien ominaisuudet vaihtelivat suuresti, sillä joukkoon sopi yhtä lailla jäykästä ja helposti kuluvasta ämpärimuovista valettu Snow Fox kuin kumimaisesta muovista eli termoplastisesta elastomeerista valmistettu Fimbulvetr. TSL on vahvistanut taipuisaa muovirunkoaan hiilikuidulla. Tubbs taipuu vain kärjestä ja kannasta, sillä sen muovirunkoa on jäykistetty pitkillä, kiskomaisilla jääraudoilla. Morphon muovirunko on jäykkä, mutta sen kulutuskestävyys osoittautui perusmuovia paremmaksi.

Putkirunkoisten vaihtoehtojen kolmikko muodostui Atlas-, GV- ja Jeti-lumikengistä, joissa rungon väliin on pingotettu kumimaista mattoa. MSR käyttää putken sijaan ohuesta metallilistasta väännettyä runkoa, jonka keskiosa on peitetty muovikomposiitilla.

Lumikenkää etsittäessä pitää ensin päättää, millaisella jalkineella sitä aikoo käyttää. Valtaosa testaamistamme lumikengistä on lähtöisin Keski-Euroopasta ja Pohjois-Amerikasta, joissa suositaan vuoristoon sopivaa jäykkää talvikenkää. Tämä näkyy siteiden suunnittelussa: moniin tuotteisiin sopii vain pyöreäkärkinen, vaelluskenkää muistuttava jalkine.

Suomessa osa retkeilijöistä käyttää talvijalkineena pakkas- ja vaelluskengän lisäksi huopikasta ja huopakumisaapasta. Hiihtositeeseen sopivalla reunuksella varustetut talvisaappaat käyvät testituotteista vain joka toiseen. Useiden siteiden säädöt on suunniteltu kapeille, vaelluskenkämäisille jalkineille, jolloin niiden säätövarat eivät riitä järeimpien talvijalkineiden kanssa. Suurimmat säädöt on Fimbulvetr-lumikengissä, mutta toisaalta sen side ei istu enää siroimpiin jalkateriin.

Siteiden kiristämismekanismit vaihtelevat suuresti tuotteiden välillä. Osa remmeistä on kiristettävissä kintaat kädessä, mutta tällöin kiristyslenkit jäävät roikkumaan pitkinä lisäten kompastumisriskiä. Myös pumppusolkien kiristäminen luonnistuu hanskat kädessä. Tubbs on varustanut siteensä etuosan rullattavalla vaijerilukolla, jonka käyttö on helppoa kintailla – kunhan lukon mekanismi ei jäädy.

Jos siteen pohjalevyn pituutta pitää säätää kengän koon mukaan, sovitus omaan jalkineeseen kannattaa tehdä lämpimässä. Pieniin hammastuksiin perustuvat säätömekanismit jäätyvät helposti ulkona, kun lämpimästä autosta tai varastosta hankeen nostetut kengät sulattavat ensin lunta, joka muuttuu pakkasella nopeasti siteen säätämisen estäväksi jääksi.

Ylös, alas, sivulle

Tutkimme lumikenkien kantavuutta mittaamalla tuotteiden pinta-alat. Lumikenkien koot vaihtelivat 1 200 ja 1 575 neliösenttimetrin välillä. Vertailun vuoksi mainittakoon, että 2,5 metriä pitkä ja seitsemän senttimetriä leveä metsäsuksi kattaa noin 1 750 neliösenttimetriä.

Lumikenkien pinta-ala ja kantavuus eivät ole sama asia, sillä kantavuuteen vaikuttaa myös lumikengän muu rakenne. Muovirunkoisten lumikenkien pohjat muotoillaan usein koveriksi, jolloin ne kantavat hyvin pehmeässä hangessa: lumi ei pääse liukumaan pois lumikengän alta. Putkirunkoiset mallit painuvat käyttäjän painosta hieman kuperiksi, jolloin ne vajoavat lumeen koveria pohjia syvemmälle.

Kuperien ja koverien pohjien kantavuuden vertailu saattaa kääntyä päinvastaiseksi kovalla hangella. Tällöin reunoiltaan keskikohtaa alemmas yltävä eli kovera pohja leikkaa herkästi hangen pinnan rikki, ja jalka saattaa upota syvälle korpun alla olevaan pehmeään lumeen. Keskikohdasta alaspäin painuva eli kupera pohja tasaa korppuhankeen kohdistuvan paineen ja tällöin lumikenkä pysyy hangen pinnalla koveraa paremmin.

Kantavuutta tärkeämpi ominaisuus on kävelyn sujuvuus. Fimbulvetr, TSL ja Tubbs sallivat lähes tavallisen askelluksen, sillä niiden pohjat taipuvat kantapään painaessa lumikenkään hankea vasten. Tällöin askellus on rullaavaa verrattuna täysin jäykillä lumikengillä tehtävään töksähtelevään kulkuun. Fimbulvetr taipuu myös sivusuunnassa, joten niillä askellus on miellyttävää myös sivurinteessä.

Tukeva side ja pohjan pituussuuntainen muotoilu tekevät lumikengistä suuntavakaat ja ohjattavat. Heikosti akseloitu side päästää kääntämään jalkaterää, jolloin kehno tuote kääntyilee holtittomasti tai askellus auraa.

Pehmeässä lumessa tarvitaan pohjaan poikittaisia kohoumia, jotta askel pitää. Kovalla lumella ja jäisellä uralla korostuvat pohjan jääraudat, jotka on asennettu jalkaterän kärkeen ja kantapään alle.

Jetiä lukuun ottamassa kaikissa testituotteissa on kantapään alle käännettävä kantarauta, jolla voidaan parantaa jalkaterän asentoa ylämäkeä kavuttaessa. Korkeimmat kantaraudat sopivat vain todella jyrkkiin rinteisiin. Korkeutta suurempi merkitys on raudan sijoittamisella, sillä osassa testaamistamme tuotteista kantarauta painaa kantapään sijaan jalkapohjan keskikohtaa. TSL:n kantarauta on sijoitettu sidelevyn pohjaan, jolloin se on varmasti aina kantapään alla.

Käytön mukaan

Lumikenkien varustekassi kuuluu vakiovarusteena GV:n, Jetin ja TSL:n malleihin. Monet muut valmistajat tarjoavat varustekasseja lisävarusteena, jolloin omille lumikengille voi hankkia myös naapurimerkin kassin. Kuljetuslaukku on sijoitus turvallisuuteen, sillä auton peräluukussa suojaamattomien lumikenkien jääraudat naarmuttavat ja puhkovat muita varusteita.

Testin lumikengät edustavat kirjoa edullisesta markettimallista alan huipputuotteisiin. Ennen lumikenkien hankintaa on hyvä miettiä millaiseen käyttöön niitä tarvitsee. Heikollakin testimenestyjällä luonnistuu satunnainen kävely mummolan pellolla tai mökin lähimetsikössä, mutta vaativaan ja ahkeraan käyttöön voi suositella testin kärkikaartia.

Kestävyyttä ja sopivaa sidemallia miettiessä on hyvä tiedostaa mitä jalkineita lumikenkien kanssa on tarkoitus käyttää ja tulevatko tuotteet yhdelle käyttäjälle vai pitääkö sidettä säätää alati perheenjäseneltä toiselle. Valintaan vaikuttaa myös käytön ajankohta eli liikutaanko lumikengillä vain aurinkoisilla keväthangilla vai viekö harrastus tai työ maastoon myös pahimpaan puuteriaikaan, räntämyräkkään ja kolmen kympin pakkasiin.

Nuotiot jakoon

Siteiden ominaisuuksia arvostettiin testissä neljänneksen osuudella lopputuloksesta. Osiossa tutkittiin siteiden ja niiden säätöjen sopivuutta kärjeltään, kooltaan ja tukevuudeltaan erilaisille jalkineille. Säätöjen laajuus, helppokäyttöisyys, nopeus ja toimintavarmuus nostivat arvosanaa.

Kävelyominaisuuksia arvosteltaessa keskityttiin askelluksen sujuvuuteen ja liikeradan luonnollisuuteen tasamaalla kuljettaessa. Lumen tarttuminen tuotteen pohjarakenteeseen laski menestystä, mutta joustavuus, suuntavakaus ja ohjattavuus paransivat arvosanaa, joka antaa 15 prosenttia lopputulokseen.

Sivurinneosiossa arvosteltiin käyttötuntumaa ja askelluksen sujuvuutta tilanteissa, joissa lumikenkiin kohdistuu sivuttaissuuntaista vääntöä. Tämä toteutuu rinnettä sivuttain kuljettaessa ja maanpohjaltaan pienimuotoisessa maastossa käveltäessä. Näitä ominaisuuksia arvostettiin 10 prosentin osuudella lopullisesta testituloksesta.

Mäkien kapuamista ylös ja laskemista alas testattiin yhtälailla pehmeällä kuin kovalla hangella. Ylämäessä arvosanaa nosti varmatoiminen, tukeva ja sopivan korkea kantarauta. Alamäessä korostui kengän suuntavakaus ja liikkeen hallittavuus. Mäkiominaisuudet antavat kymmenyksen lopputulokseen.

Pito muodostaa niin ikään 10 prosenttia lopullisesta arvosanasta. Kohdassa arvioitiin testituotteen pitoa pehmeässä lumessa ja jäisellä rinteellä ylös- ja alaspäin kuljettaessa.

Kantavuuden arvosana saatiin tutkimalla lumikenkien mitattuja pinta-aloja ja korjaamalla tulosta käyttökokemusten mukaan hieman ylös- tai alaspäin. Lähtöasetelmassa 1 200 neliösenttimetrin kokoinen kenkä sai arvosanaksi 2,5 ja 1 600 neliösenttimetrin laajuinen tuote 4,5. Osio antaa kymmenyksen lopputulokseen.

Lumikenkien turvallisuutta arvosteltiin viiden prosentin osuudella lopputuloksesta. Arvosanaa laskivat kompastumisriskiä pahentavat tekijät: siteiden pitkät remmit, kantaraudan kiertyminen siteen pohjalevyn päälle, kantapään tarttuminen kantarautaan ja risujen takertelu lumikenkiin sekä muut vaaratilanteita mahdollisesti aiheuttavat ominaisuudet.

Painon arvosanan antoi vaaka. Testin painavin lumikenkäpari pysäytti vaa’an 2 480 gramman lukemaan, mutta toisessa ääripäässä jäätiin 1 740 grammaan. Osion arvosanat laskettiin lineaarisen yhtälön mukaan siten, että kolmen kilon tuote olisi ansainnut yhden pisteen ja täyden vitosen potin olisi napannut 1,5 kilon lukemalla. Tuotteen painon vaikutus on kymmenys kokonaisarvosanasta.

Kuljetus-osiossa arvostettiin lumikenkien vakiovarusteena tai lisämateriaalina hankittavien varustekassien yksityiskohtia viiden prosentin osuudella kokonaisarviosta. Paksut kankaat, hyvä tuuletus, kantohihnat, taskut ja tilavuus paransivat tulosta. Pelkästä pakkaushihnasta sai yhden pisteen ja turvallisesti vastakkain istuva tuote sai tyytyä puolikkaaseen pisteeseen.




Atlas Montane 30

Hihnojen muodostama akseli potkaisee kannan ylös räväkästi pöllyttäen lunta.

Atlas ponnistaa lumikenkämarkkinoille Yhdysvalloista, jossa se on patentoinut SLS (Spring-Loaded Suspension) -sidekiinnityksen. Siinä side on akseloitu lumikenkään nauhoilla. Askellus on miellyttävää ja akseli sallii hyvän purennan jalkaterälle jyrkkään rinteeseen, mutta kimmoisat nauhat potkaisevat lumikengän kantaa ylöspäin askeleen lopussa. Tämä aiheuttaa pehmeässä hangessa lumen pöllyämistä takareisiin.

Nauhakiristeistä sidettä voi käyttää kintaat kädessä, mutta pitkä remmi nostaa kompastumisriskiä. Siteen säädöt sallivat suuren jalkineen ja huopakumisaappaan käytön, mutta siroon jalkaan lumikenkä ei istu tukevasti. Korkean kantaraudan käyttö on mielekästä vain jyrkässä rinteessä. Rauta painaa suurimpien kenkäkokojen kanssa jalkapohjaa. Pito on putkirunkoisten mallien parhaimmistoa. Olkahihnallinen varustekassi pitää hankkia lisävarusteena.

+ suuret säätövarat
+ sopii saappaalle
– kantaraudan sijainti
– nykivä takapotku

Hintaluokka: 200 euroa
Paino per pari: 2200 grammaa
Pinta-ala per kenkä: 1525 neliösenttimetriä



Fimbulvetr Hikr

Kaikkiin suuntiin taipuva innovaatio on parhaimmillaan pehmeässä lumessa ja viistorinteessä.

Norjalainen Fimbulvetr on saanut nimensä skandinaavisesta mytologiasta, jossa se tarkoittaa maailmanloppua edeltävää, kolmen vuoden talvea. Nimi kuvastaa hyvin tuotetta, sillä se on parhaimmillaan pehmeässä lumessa ja side sallii todella järeän kengän käytön.

Lumikengässä ei ole lainkaan akselia, vaan side pääsee taipumaan kaikkiin suuntiin joustavan runkorakenteen ansiosta: nilkka pysyy pystyssä myös vinorinteessä. Runko on tehty termoplastisesta elastomeerista, joka on kumimaista muovia. Materiaali kovenee vähitellen pakkasen myötä, mutta keinutuolimainen muotoilu takaa rullaavan kulun ilman joustoakin. Siteen alla on tukeva kantarauta. Pitkät sideremmit nostavat kompastumisriskiä. Jäärautojen pito on hyvä ja tuote puree esimerkillisesti pehmeään hankeen. Pakkauspussi puuttuu, mutta kengät saa niputettua kuljetuspaketiksi pitkällä tarrahihnalla.

+ joustava askellus
+
pito pehmeässä
– leveys vaatii totuttelua
– pitkät remmit

Hintaluokka: 280 euroa
Paino per pari: 2160 grammaa
Pinta-ala per kenkä: 1500 neliösenttimetriä



GV Mountain Trail Alligator

Alligaattorin lailla jalkaterään pureutuva side on helppokäyttöinen mutta painava.

Kanadalaisen GV-merkin laajasta mallistosta testiin valikoitui putkirunkoinen lumikenkä, jossa on kekseliäs sideuutuus. Alligaattorin kitaa muistuttavan siteen kärki avataan ja kengän taakse kiertyvä kumiremmi säädetään oikeaan pituuteen. Tämän jälkeen siteen kita suljetaan yhdellä vivulla. Side on tukeva ja helppokäyttöinen mutta raskas. Painon keskittymisen siteen kärkeen huomaa kävellessä. Side avataan vivusta ja se on heti valmis uuteen käyttökertaan.

Testin suurimmat lumikengät kantavat pehmeässä hangessa, mutta pohjan jääraudat eivät suo parasta mahdollista pituussuuntaista pitoa. Rungon kaareva muotoilu helpottaa askellusta, mutta siteen sallima kantapään sivuttaisliike tekee etenemisestä hieman kömpelöä. Siteen kiertyminen korostuu sivurinteessä. Kantarauta on liian edessä, jolloin se painaa jalkapohjaa. Varustekassi on testin parhaimmistoa.

+ side yhdellä vivulla
+
kuljetuskassi vakiona
– painava side
– kantarauta painaa jalkapohjaa

Hintaluokka: 290 euroa
Paino per pari: 2480 grammaa
Pinta-ala per kenkä: 1575 neliösenttimetriä



Jeti 27″

Siteen kiertyminen hankaloittaa kävelyä ja laskee testimenetystä.

Jeti ei ole perinteinen ulkoilubrändi, vaan se on markettien valikoimasta löytyvä tuotemerkki. Lumikengällä ei ole varsinaisia mallivaihtoehtoja, mutta tuotetta valmistetaan 23, 25, 27 ja 30 tuuman pituisena. Testasimme valikoimasta 27-tuumaista versiota, jota suositellaan 80–100 kilogrammaa painavalle käyttäjälle.

Siteen kiristysmekanismi sopii suurelle talvikengällä ja myös kärjeltään kulmikkaalle huopakumisaappaalle. Kiristys onnistuu kintaat kädessä ja kantapään takaa kiertävän soljenkin saa suljettua ainakin hansikkailla. Siteen kehno akselointi tekee kävelystä hankalaa. Side pääsee kiertymään akselissa niin paljon, että kantapää yltää lähes sivuputken päälle. Lumikengät eivät pysy kävelyn suuntaisina, vaan ne auraavat. Ongelmat korostuvat sivurinteessä ja mäessä. Suuntavakauden puute heikentää kengän pitoa. Tuotteeseen kuuluu hyvä kuljetuskassi.

+ istuu kaikkiin kenkiin
– side kiertyy
– kehno pito
– ohjattavuus puuttuu

Hintaluokka: 100 euroa
Paino per pari: 1740 grammaa
Pinta-ala per kenkä: 1325 neliösenttimetriä




 

Morpho Trim Alp 30

Tuote on parhaimmillaan pehmeälumisessa, jyrkässä rinteessä.

Ranskalainen Morpho on uusi tulokas Suomen lumikenkävalikoimaan. Muovirunkoinen tuote muistuttaa muodoltaan pisaraa: leveä etuosa kapenee piikkimäiseksi kannaksi. Siteessä on laajat säätövarat koosta 45 aina lasten kenkään asti. Sidettä voi käyttää vain pyöreäkärkisten kenkien kanssa. Kantapään kuppia siirretään lovetussa kiskossa kengän koon mukaan. Liike eteenpäin käy vahingossakin, mutta taaksepäin siirtäminen on maastossa hankalaa.

Pohjan säleikkö pitää erinomaisesti pehmeässä lumessa, mutta nuoska tukkii kolot nopeasti tehden kengistä raskaat. Jäisessä alamäessä pito rajoittuu kuuteen piikkiin, sillä kärkirauta painuu maahan vain ylämäessä. Kantarauta on testin korkein, joten sitä voi käyttää vasta jyrkässä rinteessä. Käyttämätön kantarauta pitää lukita ala-asentoon, sillä muuten se kääntyy siteen pohjalevyn päälle aiheuttaen kompastumisen.

+ hyvä pito pehmeässä lumessa
– pidon puute jäisessä rinteessä
– jäykkä askellus
– puutteita kantaraudassa

Hintaluokka: 170 euroa
Paino per pari: 2280 grammaa
Pinta-ala per kenkä: 1500 neliösenttimetriä




 

MSR Revo Explore 25 + Tail

Lumikenkien kantavuutta voidaan parantaa kantoihin lisättävillä jatkopaloilla.

Yhdysvaltalainen MSR eli Mountain Safety Research tunnetaan Suomessa etenkin keittimistä ja vedenpuhdistimista, mutta brändin valikoimaan kuuluvat myös lumikengät. Testasimme mallistosta 25-tuumaisia Revo Explore lumikenkiä, joita oli pidennetty lisävarusteena saatavilla Tail-jatkopaloilla. Niiden kiinnittäminen on helppoa, mutta jatkot on irrotettava käytön jälkeen, jotta lumikengät sopivat varustekassiin.

Tuote sai kiitosta hyvästä suuntavakaudesta, erinomaisesta pidosta ja keveydestä, mutta siteen ongelmat laskivat menestystä. Pienet lukkosoljet koettiin hankaliksi ja kantalenkin säätövara riittää vain niukasti 44-koon vaelluskenkään asti. Siteen jäykät muoviosat muotoutuvat käytön myötä, mutta käytön alussa ne painoivat jalkaterän sivuja. Valmistaja on tiedostanut siteen puutteet ja kiinnitysmekanismi uusitaan kokonaan seuraavan talven malliin.

+ hyvä suuntavakaus
+ säädettävä pinta-ala
– siteen säätöongelmat
– kantaraudan takertelu

Hintaluokka: 230 + 50 euroa
Paino per pari: 2220 grammaa
Pinta-ala per kenkä: 1450 neliösenttimetriä




 

Snow Fox Expert

Jäykkä muovikenkä kaipaa parempia sidesäätöjä, pitoa ja viimeistelyä.

Snow Fox -lumikenkä on markettien kauppaama tuote, joka ei ole varsinainen ulkoilubrändi. Tuotenimellä valmistetaan myös putkirunkoista mallia. Muovinen testituote on jäykkänä kömpelön tuntuinen. Pohja muodostaa kuppimaisen, kantavan syvennyksen, mutta alaspäin kääntyvät reunat leikkaavat hangen pintakorpun herkästi.

Alamäessä pito perustuu pohjan takarautaan, sillä eturauta puree vain rinnettä ylös kavutessa. Perän yli kurkottava kantarauta nostaa kaatumisriskiä, sillä kääntyessään ylös se takertuu siteen pohjalevyyn. Lumikengässä on alamäkeen tarkoitettu kantalukko. Pohjalevyn pää takertelee siihen käveltäessä kovalla pinnalla, kun lumikengän kanta taipuu käyttäjän painosta. Siteen pumput takertelevat, mutta säätövarat ovat esimerkillisen laajat. Jäykkä lukko hankaloittaa pituussäätöä. Edullinen tuote sopii satunnaiseen, rauhalliseen käyttöön.

+ säädöt riittävät lapselle
– pito puuttuu
– jäykkä askellus
– kannan ongelmat

Hintaluokka: 120 euroa
Paino per pari: 2080 grammaa
Pinta-ala per kenkä: 1200 neliösenttimetriä


 



 

 

TSL Symbioz Elite L

Pituussuuntaan taipuisa rakenne sallii sujuvan kävelyn kaikilla alustoilla.

Ranskalainen TSL keskittyy lähinnä lumikenkien valmistamiseen. Paneutuminen aiheeseen näkyy laajana valikoimana ja yli 60 lumikenkiin liittyvänä patenttina. Testaamamme Symbioz Elite on brändin lippulaiva, jonka joustavaa runkoa on vahvistettu hiilikuidulla. Lumikenkä taipuu kuunsirpin muotoiseksi pituussuunnassa. Joustava kanta tekee kävelystä rullaavaa, ja askeleen liikerata on mahdollisimman luonnollinen. Lumikengillä voi jopa juosta.

Tuotteessa on tukeva ja helppokäyttöinen side, mutta se sopii vain pyöreäkärkiselle kengälle. Siteen pohjalevyn pituutta säädetään kengän koon mukaan. Nousua helpottava kantarauta on sijoitettu pohjalevyyn, jolloin se on aina kantapään alla kengän koosta riippumatta. Suuntavakaa ja erinomaisesti pitävä lumikenkä ansaitsee testivoiton. Parannusta kaipaa eniten varustekassi, jossa voisi olla lisätasku ja kantohihnat.

+ taipuisa muoto
+ kantaraudan sijainti
+ erinomainen pito
– vain pyöreäkärkisille kengille

Hintaluokka: 340 euroa
Paino per pari: 2300 grammaa
Pinta-ala per kenkä: 1400 neliösenttimetriä



Tubbs Flex VRT XL

Oiva side, joustava kanta ja erinomainen pito takaavat testimenestyksen.

Yhdysvaltalainen Tubbs on keskittynyt lumikenkien valmistukseen jo vuodesta 1906. Se kävi tiukan taiston testivoitosta, mutta Tubbs jäi kakkoseksi lähinnä pienen turvallisuuspuutteen vuoksi: kaaduttaessa lumikenkä kiertyy vapaasti, jolloin sen terävä etukaari voi iskeä sääreen.

Side kiristetään rullaamalla vaijeri lukon sisään, ja vapautus onnistuu lukkoa nostamalla. Siteen käyttö on erittäin miellyttävää ja nopeaa, mutta jäätyneen mekanismin toimintavarmuus arveluttaa. Nimensä mukaisesti kenkä on taipuisa, mutta jousto tapahtuu vain kannassa ja kärjessä. Lumikengän pohjassa on pitkät metallikiskot, jotka takaavat erinomaisen pidon ja suuntavakauden. Poikittaiset pohjapalkit antavat pitoa pehmeässä hangessa. Erikseen ostettava kuljetuskassi on testin paras, sillä sitä voi kantaa reppuna, sisällä on lisätasku ja siihen sopii jopa kahdet lumikengät.

+ kiristysmekanismi
+ paras pito
+ taipuisa kanta
– kärki voi iskeä sääreen

Hintaluokka: 250 euroa
Paino per pari: 2220 grammaa
Pinta-ala per kenkä: 1350 neliösenttimetriä

Lue myös

Tuttua Fjällräveniä uusin kääntein

Petri Laine

Näin otat hienoja retkikuvia puhelimen kameralla

Petri Laine

Kirveenvarresta olisi asiaa

Petri Laine