Varusteet

Uudistettu Osprey Exos on kevyt ja ketterä – Ensi kertaa saatavilla myös naisten versiona

Osprey Exos 38

Osprey Exos 38

Uusitussa Exos-sarjassa on paljon samaa kuin edeltäjässään. Rinkkaa on saatavilla kolmessa koossa: 38, 48 ja 58–litraisena. Uuden Exosin rakenne on yhtälailla kevyt kuin edeltäjänsäkin ja siitä löytyy hyvin ilmastoitu selkäpaneeli sekä iso, joustava etupaneelin tasku.

Uudesta mallista on karsittu pois lantiovyön ja olkaviilekkeiden pienet taskut, joten pientavara ei enää ole yhtä kätevästi käsillä kuin edeltäjässään. Rinkan irrotettavan huppu kiinnittyy nyt muovisoljilla, kun aikaisemmassa mallissa huppu pujotettiin kiinni. Uuden mallin etutaskua on vahvistettu siirtämällä joustava verkko vain paneelin sivuille.

Exos-sarja saa rinnalleen naisille suunnitellun Ejan, jonka kantojärjestelmä on suunniteltu naisen anatomialle: selkäpaneeli on lyhyempi ja olkaviilekkeiden välinen etäisyys pienempi. Eja on saatavilla 38 ja 48–litraisena.

Käyttökokemus

Rinkka kantaa kevyet kuormat reiluun kymmeneen kiloon asti mukavasti. Sen jälkeen kantolaitteen rajat alkavat tulla vastaan. AirSpeed-selkäpaneeli on hyvin hengittävä ja mukavan tuntuinen selässä. Ulkona kulkevat alumiinikaaret pitävät rinkan muodossaan, mutta tekevät rinkan sisätilasta hieman kaarevan mallisen. Tämä on hyvä huomioida rinkkaa pakatessa, sillä jämäkämmän ja kaarevan rakenteen takia rinkan joutuu pakkaamaan enemmän ajatuksella. Pienten lisätaskujen puuttuminen lantiovyöltä mietitytti ensin niihin tottunutta. Asian kanssa voi kuitenkin elää, ja rinkan muut, varsin isokokoiset ulkotaskut, auttoivat unohtamaan pienten lantiovyön taskujen puuttumisen.

Kevyellä kuormalla rinkka osoittautui vähintään yhtä mukavaksi kuin edeltäjänsä. Parhaiten Exos ja Eja toimivat kuormansa tiedostavan vaeltajan selässä.

Osprey Exos & Eja

  • Koot: 38 ja 48 litraa, Exos myös 58 litraisena.
  • Punnittu paino: 1180 g (38 l, koko M)
  • Hinta alkaen: 150 euroa

Lue myös

Tilavat päiväreput testissä

Petri Laine

Päiväreppu ammottavalla kidalla

Benjamin Hokkanen

Parka-takit testissä

Petri Laine