Hyppäsimme maastopyörien selkään ja lähdimme selvittämään, millainen pyörä sopii parhaiten retkelle?
Neulaset lentävät polulla renkaidemme alta. Täys-jousitetut maastopyörämme selviävät helposta neulaspoluista oikein näppärästi. Polun muuttuessa vaikeammaksi kuljemme edelleen samaan tahtiin. Olen reilusti vaimoani kokeneempi maastoajaja, mutta eroa ei silti kerry. Kun pääsemme tasaiselle metsätielle, suorastaan tipahdan kyydistä.
Olemme saaneet allemme espanjalaisen Orbean uutuuspyörät. Itse ajan Oiz M30 -mallista cross country -maastopyörää. Vaimollani on käytössään Kotkan Random Bikesista lainaan saatu Orbea Wild M20 -sähkömaastopyörä.
Ero normaalin ”luomupyörän” ja sähkömaastopyörän välillä löytyy polkimien välistä. Akullinen sähkömoottori keventää polkemista vastaamalla ajajan polkemiseen.
Pandemia-aikana räjähtänyt pyöräilyn suosio ja vuonna 2020 alkanut mahdollisuus vähentää työsuhdepyörän hankintakuluja verotuksessa ovat vauhdittaneet polkupyöräkauppaa viime vuosina Suomessa.
Oman osansa kasvuluvuista on saanut myös sähköpyörien kauppa ja sähköpyörämalleja on markkinoilla enemmän kuin koskaan ennen. Tätä nykyä sähkömoottorilla varustettuna löytyy kaikenlaisia pyöriä. Parhaiten retkeilykäyttöön sopivat mallistojen sähkögravel- ja -maastopyörät.
Jos pyöriä lähtee vertailemaan keskenään retkeilykäyttöä ajatellen, luomu- ja sähköpyörästä täytyy ensin todeta niiden olevan loppujen lopuksi suhteellisen samanlaisia.
Molempia pyöriä on esimerkiksi mahdollista polkea ilman lataustakin, sähköpyörässä on tällöin vain reilusti turhaa ”kuollutta painoa”. Sähköpyörän polkeminen on luonnollisesti mielekkäämpää, kun akussa on virtaa.
Molempiin pyöriin on myös mahdollista kiinnittää pyörälaukkuja. Sähköpyörän alempi runkoputki on usein paksumpaa tekoa, koska akku sijoitetaan usein pyörässä sinne. Tämä puolestaan voi hankaloittaa runkolaukun kiinnittämistä. Toisaalta esimerkiksi satulatolppalaukun kiinnitykseen vaikuttavat lähtökohtaisesti vain satulan ja satulatolpan malli.
Isoimmat erot paljastuvat vasta pyörillä ajaessa. Sähköpyörän tehokkuus ja nopeus ovat selvästi huomattavissa. Kapealla polulla takaisin tulosuuntaan kääntäessä tulee hyvin selväksi, että pysähdyksissä olevan raskaamman sähköpyörän käsittely kapeikossa on haastavampaa kuin kevyen luomupyörän.
Toinen merkittävä ero retkeilyä ajatellen on sähköpyörän akku, joka vaatii latausta ollaakseen pyöräilijälle hyödyksi. Suurimmassa osassa Suomea retken voi kuitenkin suunnitella niin, että akkua pääsee lataamaan riittävän usein.
Seuraavassa taulukossa lisää vertailuja luomu- ja sähköpyörän välillä.
Maastoajo
Sähköpyörä kulkee maastossa luomupyörää vaivattomammin. Ero on erityisen merkittävä ylämäissä ja teknisissä kohdissa. Sähköstä saatu hyöty muuttaa kokemusta taitotasosta riippumatta: polkeminen ei ole fyysisesti yhtä rankkaa, eikä teknisemmistä reiteistä nauttivan tarvitse jännittää maaston epätasaisuuksia, sillä sähkö auttaa pitämään riittävää vauhtia yllä juurakoissa ja kivikoissa.
Käyttö retkellä
Sähköpyörä helpottaa fyysisesti vaativia reittejä. Sähköpyörällä voi ”kipaista” esimerkiksi tunturin huipulla. Yritäpä samaa luomulla!
Käyttö erämaassa
Sähköpyörän akku vaatii lataamista, joten sähköverkon ulkopuolella pitkää matkaa tehdessä luomupyörä on selvästi parempi ratkaisu. Luomupyörää on myös huomattavasti helpompaa kantaa ajokelvottomissa kohdissa.
Nopeus
Lienee selvää, että saman polkijan käytössä sähköpyörällä on mahdollista ajaa huomattavasti kovempaa kuin luomuverrokilla. Matka taittuu nopeammin, mutta akun lataus on rajallinen.
Hinta
Lähtökohtaisesti samankaltaisilla ominaisuuksilla (sähköavusteisuutta lukuun ottamatta) varusteltujen maastopyörien ja sähkömaastopyörien hinta kääntyy luomupyörän eduksi. Sähkömoottorista saa usein maksaa lähes pari tonnia enemmän.
Paino
Sähköpyörän moottori ja akku tuovat roimasti lisäpainoa pyörään. Esimerkiksi testaamme sähköpyörän paino oli noin kaksinkertainen luomupyörään verrattuna.
Kuljettaminen
Akku tekee sähköpyörän rungosta usein leveämmän, minkä takia pyörä ei välttämättä mahdu esimerkiksi auton kattotelineeseen.
Hauskuus
Maastossa ajaminen on hauskaa kummalla vain pyörällä! Sähkö avaa uusia mahdollisuuksia, luomulla pääsee haastamaan itsensä.
Juttu on ilmestynyt Retken numerossa 8/2023