fbpx

Varusteet

Valoa tunnelissa! – Esittelyssä Helsportin uusi kevyt tunnelikaksio

Helsportin Adventure Lofoten Superlight 2 -teltta on valoisa kaksio isolla eteisellä. Reilu parin kilon paketti on tehty kestämään tunturin tuulet.

Testasimme Helsportin uutta Adventure Lofoten Superlight 2 -telttaa viikon vaelluksella Käsivarren erämaassa. Hintahaitarin yläpään tuote selviytyi mallikkaasti avotunturien oloista parista itseäni ärsyttäneestä piirteestä huolimatta.

Teltta on nopea pystyttää. Se saa alustavan muotonsa jo neljällä kiilalla ja kaarilla, kuten tunneleilla on tapana. Avotunturissa kiiloja tuli silti käytettyä aina enemmän.

Teltasta löytyykin hyvät myrskynarut, joilla majoitteen sai trimmattua. Myös ukkoskuurolla alkaneena yönä teltta pysyi hyvin muodossaan, vaikka nailon tuppaa venymään sen kostuessa.

Teltta Käsivarren erämaassa ukkoskuuron jälkeen. Hyvät kiinnityspisteet pitivät teltan tukevasti ryhdissä ukkosen läpi.

Teltan värikoodatut ja alumiiniset kaaret ovat kiinalaisen Yunanin käsialaa.

Valtaosa niin sanotuista laatubrändeistä käyttää eteläkorealaisen DAC:n kaaria teltoissaan. DAC:n -markkina-asema on tehnyt niistä samanlaisen instituution kuin GoreTex-kankaasta. Muitakin laatuvalmistajia löytyy, mutta yksi brändi on mielikuvissa ylitse muiden.

Adventure Lofotenin kaarissa ei ollut valittamista. Ne pääsivät edellä mainitussa ukkoskuurossa todelliseen testiin. Kovista tuulenpuuskista huolimatta teltta lähinnä hieman väpätti.

Teltan sisätiloista ensimmäisenä huomio kiinnittyy reilunkokoiseen eteiseen. Rinkat ja muut varusteet mahtuvat tilaan hyvin häiritsemättä kulkua.

Absidin päätyosan voi halutessaan rullata ylös, jolloin noin puolet sen pinta-alasta jää katetuksi. Tämä puolestaan helpottaa esimerkiksi maisemien ihailua.

Teltassa on tilaa kahdelle, muttei liikoja. Teltan vaalea väri tekee tilasta suuremman tuntuisen.

Absidiin on yksi varsinainen kulkuovi ja pieni ”sivuovi”, jonka kautta esimerkiksi rinkkaa pystyi penkomaan teltan ulkopuolelta. Sivuovi oli vaelluksella kiva lisä ja mahdollisti myös parannetun tuuletuksen poikkeuksellisen lämpimällä säällä. 

Varsinaisesta kulkuovesta itselleni jäi kahtalaiset tunnelmat.

Ovi on sijoiteltu hyvin, suoraan  absidin sivulle, jolloin sisään pääsee kulkemaan ilman, että joutuu juurikaan väistelemään absidissa olevia tavaroita.

Toisaalta vaelluksella oviaukko tuntui hieman liian matalalta ja pääni raapikin sen ylälaitaa joka kerta kun kuljin sisään tai ulos. Tämä puolestaan heilautti koko telttaa, ja mikäli teltan pinnassa oli vesipisaroita, sai ne iloisesti aina päälleen oviaukosta kulkiessaan.

Ongelman voi toki välttää konttaamalla matalampana, mutta jostain syystä asia tuppasi unohtumaan itseltäni jatkuvasti. Parikin senttiä olisi tehnyt jo ison eron.

Eteisessä mahtuu kokkaamaan sateen sattuessa niskaan.

Sisäteltta tuntui ihan riittävän kokoiselta kahdelle aikuiselle miehelle, joskin oman tilan tarve vaihtelee aika paljon käyttäjäkohtaisesti. Sisäteltan leveys oviaukon päässä on 130 senttiä, mistä se kapenee jalkopään metrin leveyteen.

Myös teltan vaalea väri saattaa tehdä tilasta todellisuutta tilavamman tuntuisen. Teltta onkin erittäin valoisa.

Keskiyön auringossa sitä voisi kuvailla jopa vähän turhankin valoisaksi. Toisaalta teltan tulisi ainakin periaatteessa pysyä viileämpänä kuin tummemman värinen verrokki.

Tunneliteltalle tyypilliset tuuletukset päädyissä riittänevät oikein mainiosti suurimmassa osassa olosuhteita.

Omalle testireissulleni sattui kuitenkin poikkeuksellisen lempeät säät. Lämmin ilma ja tyyni keli tekivät tekivät teltasta varsin kuuman, koska ilma ei tahtonut millään vaihtua edes avotunturiolosuhteissa.

Reissun ainoana sateisena telttayönä sisäilma olikin jo huomattavasti parempi.

Teltta tuulettuu tunneleille tyypillisesti päistä. Kuumalla tuulettomalla säällä kyseinen tuuletus jättää toivomisen varaa.

Teltan purkaminen käy sukkelaan ja se on helppo pakata väljään rullasuiseen kuljetuspussiinsa. Kuljetuspussi vaikuttaa olevan samaa ohutta 15 denierin nailonia kuin ulkotelttakin, joten kiiloja ja kaaria pakatessa kannattaa olla tarkkana, ettei tule repineeksi pakkauspusseja. Koko paketti painaa aavistuksen yli kaksi kiloa.

Helsportin Adventure Lofoten Superlight -sarjaan kuuluu myös kolmen hengen versio kyseisestä teltasta. Siinä sisäteltan leveys on enimmillään 165 senttiä.

Kaiken kaikkiaan Helsportin uutuusteltta on onnistunut kokonaisuus. Erityisesti sen jämäkkyys tuulessa ja tilava eteinen jättivät erityisen positiivisen kuvan.

Ominaisuuksiinsa nähden teltta on varsin kevyt ja kompakti rinkassa. Omaan makuuni – tai notkeuteeni – turhan matala ovi tai teltan liiallinen vaaleus ovat pienempiä ja helpommin ratkaistavia ongelmia, kuin tuulessa holtittomasti lepattava teltta.

Pieni sivuovi parantaa tuuletus­mahdollisuuksia ja helpottaa tavaroihin käsiksi pääsemistä.