fbpx

Uutiset

Tunnetko varusteidesi alkuperän? Suomalaisen verkkokaupan valikoimasta löytyy vain vastuullisia tuotteita

Vetäytyvä islantilaisjäätikkö ei mene vuosittaisten säävaihtelun piikkiin. Sulava jäätikkö sai pariskunnan ryhtymään toimeen.

Jukka Saarikorpi, 41, ja Aissa Paronen, 31, perustivat Weekendbee-verkkokaupan nähtyään, mitä planeetallemme oli tapahtumassa. Ulkoiluvarusteita myyvä yritys kampanjoi tänä kesänä mehiläisten puolesta.

Auringon säteet kimaltelivat aalloilla. Lämmenneen meriveden haalistama koralliriutta vaikutti varsin autiolta. Ensin olivat hävinneet kalat, lopulta korallitkin katosivat. Iso valliriutta ei ollut enää entisensä. Samaa surullista tarinaa kertoivat myös Balin rantavedet reilu vuosi sitten. Sadekauden sateet olivat huuhtoneet meren täyteen roskaa. Missä ennen ui kalaparvi, velloi nyt muovinen pilvi. Virtauksessa pyörivät roskat tanssivat ankeasti edestakaisin. Uudessa-Seelannissa ja Islannissa jäätikön reuna oli vuosi vuodelta hiipinyt karkuun yhtä salakavalasti kuin keski-ikäisen miehen hiusraja.

Muun muassa nämä tilanteet saivat Jukka Saarikorven ja Aissa Parosen miettimään ihmisen vaikutuksia ympäristöön heidän matkaillessaan maailmalla.

“Arjessa voi olla vaikea miettiä hiilidioksidipäästöjä, jos ne eivät konkretisoidu”, Paronen sanoo.

“Jos emme olisi nähneet noita asioita, meidän olisi ollut vaikea tiedostaa asia tällä tasolla. Vaikka Lapin talven vuosittainen lumitilanne menisikin vielä sään vaihtelujen piikkiin, on sulavia jäätiköitä vaikeampi selittää sään normaalilla, vuosittaisella vaihtelulla”, vieressä istuva Saarikorpi perustelee.

Balilla Aissa Paronen sai huomata kalojen vaihtuneen roskiin viime vuoden keväällä. Kuva: Jukka Saarikorpi

Tasapainoa etsimässä

Aikaisemmin Suunnolla sukelluskellojen parissa työskennellyt pariskunta halusi tehdä asialle jotain. Saarikorpi ja Paronen perustivat yrityksensä noin vuosi sitten. Ehtona oli, että työ olisi joustavaa ja sitä tulisi pystyä tekemään paikasta ja ajasta riippumatta. Ensin täytyi päättää, mihin he erikoistuisivat.

“Valitsimme verkkokaupallemme outdoor-teeman, koska haluamme näyttää, että luonto on upea ja ainutkertainen”, Paronen sanoo.

Weekendbee-verkkokauppa avasi sivunsa viime lokakuussa. Alkutaipaleellaan oleva yritys on kasvattanut myyntiään kuukausi kuukaudelta.

Ekologisia ja eettisiä vaihtoehtoja tarjoavan verkkokaupan nimen takana on yhdistelmä luontoa ja kohderyhmää: viime vuosina voimakkaasti vähentynyt mehiläinen on elintärkeässä roolissa koko maapallon ekosysteemin kannalta, ja taas toisaalta, verkkokaupan tuotteet on suunnattu ulkoilmaihmisille ja vapaa-ajankäyttöön, kuten viikonloppuun.

Ulkomailta käsin töitä tekevä pariskunta on joutunut pohtimaan myös omaa matkustamistaan. He ovat päätyneet tekemään töitä pidempiä aikoja samasta paikasta. Kevään pariskunta on asunut Espanjassa ja Portugalissa.

Paronen ja Saarikorpi ovat työskennelleet tänä keväänä Espanjasta ja Portugalista käsin. Kuva: Jukka Saarikorpi

“Kyllä sitä miettii, että jos olet kasvona tällaiselle yritykselle, miten silloin pitäisi elää? Uskon, että meidän tulee löytää tasapaino. Yritämme koko ajan parantaa”, Paronen sanoo.

“Emme halua elää äärimmäisyyksissä, mutta kaikessa voimme yrittää suosia parempia ratkaisuja. Tiedostavalla ihmisellä on mahdollisuus tehdä oikeita valintoja”, Saarikorpi tuumailee.

“Verkkokauppamme motto ‘osta parempaa ja vähemmän’ on mottomme yleisestikin elämässä”, Paronen sanoo.

Suurin osa tavaroista, harrastusvälineitä lukuunottamatta, mahtuvatkin tätä nykyä pariin matkalaukkuun. Myös tavaran ostaminen on vähentynyt radikaalisti.

Ulkomailta työskentely tarkoittaa sitä, että pariskunta on voinut yhdistää työn ja loman. Noin yhdeksän tuntisia työpäiviä voi joskus rikkoa lähtemällä esimerkiksi keskellä viikkoa patikoimaan, välttäen viikonloppujen ruuhkaisimmat ajat. Käytännön tasolla pariskunnan työ ei kuitenkaan eroa “normaalista työstä”.

“Työ on uusien tuotteiden syöttämistä, varaston ylläpitoa ja yhteydenpitoa. Perusduunia”, Saarikorpi toteaa.

“Olemme varsin kunnianhimoisia ja haluamme tehdä parasta mahdollista. Työtahti riippuu siitä, mikä on oma tahtotila”, Paronen sanoo.

 

Tuotteista ja mehiläisistä

Saarikorpi ja Paronen haluavat olla tekemässä vastuullista verkkokauppaa. Kaikki kaupan tuotteet on valittu tarkkoja kriteerejä noudattaen. Kriteerejä ovat muun muassa kierrätettyjen sekä luonnonmukaisten materiaalien käyttö, ekologisuus, valmistuksen ympäristöystävällisyys sekä eettisyys ja tuotteiden vapaus ympäristölle haitallisista PFC-yhdisteistä. Valikoimaan kelpaavien tuotteiden etsimiseen on kulunut paljon aikaa niin tuoteselosteita lukiessa, kuin valmistajien kanssa kasvotusten jutellessa.

“Verkkokaupassamme on ideana, että tuotteet ovat ominaisuuksiltaan samanlaisia kuin perinteisissä urheilukaupoissa myytävät, mutta teet paremman valinnan. Pystymme tarjoamaan helpommin sellaisia vaihtoehtoja, jotka ovat pidemmällä aikavälillä hyviä, tinkimättä tuotteen ominaisuuksista”, Saarikorpi sanoo.

Jokaisen tuotteen yhteydestä löytyy tuotekuvauksen ja teknisten tietojen lisäksi tietoa tuotteen vastuullisuudesta ja mistä ne kunkin kohdalla muodostuvat. Onko tuote valmistettu kierrätysmateriaaleista, mitä sertifikaatteja sillä on ja niin edelleen.

Vastuullisuus on hyvin monimuotoinen termi. Parosen mukaan sille on miltein mahdotonta löytää yksiselitteistä määritelmää:

“Eri asiat tekevät tuotteesta vastuullisen eri ihmisille. Vegaanille vastuullisuus muodostuu eri asioista kuin ihmisille, joka suosii luonnonmateriaaleja, kuten merinovillaa.”

Havaijilla vaeltamassa. Kuva: Jukka Saarikorpi

“Palaava asiakas on merkki siitä, että asioita on tehty oikein. Pyrimme kasvattamaan valikoimaamme ja tarjoamaan kysyttyjä tuotteita. Toki olemme edelleen alkuvaiheessa yrityksen kanssa”, Saarikorpi sanoo.

Weekendbeellä vastuullisuus ei jää vain kaupantekoon. Tänä kesänä Weekendbee kampanjoi mehiläisten puolesta. Tuotteiden mukana ostajalle lähtee kukansiemenillä varustettu kortti. Toiveena on, että asiakas istuttaa kukat omaksi ja mehiläisten iloksi.

 

Kuluttajan vastuulla?

Paronen ja Saarikorpi ovat vakuuttuneita, että erilaiset vastuullisuudesta kertovat sertifikaatit tulevat tulevaisuudessa yleistymään.

“Monet yritykset ovat tehneet enemmän kuin jonkin sertifikaatin saaminen vaatii. Tämän seurauksena ne ovat saattaneet ottaa käyttöönsä omia sertifikaatteja, joissa on vielä tiukemmat vaatimukset.”, Saarikorpi selittää.

Hänen mukaansa esimerkiksi Saksan valtio on lanseeraamassa omia valtiotasollisia sertifikaatteja.

Tekstiiliteollisuuden materiaali-, paino- sekä värjäystekniikan innovaatiot voivat viedä koko vaatekaappiamme vastuullisempaan suuntaan. Viime vuosina eri messuilla on palkittu paljon esimerkiksi kierrätysmateriaaleista valmistettuja tuotteita.

“Yritykset, jotka haluavat viedä vastuullisuutta eteenpäin, ovat valmistaneet kokonaisia mallistoja, joissa vastuullisia materiaaleja ja tuotantomenetelmiä on innovoitu huippuunsa”, Saarikorpi selittää.

Viime kädessä kuluttaja määrittää sen, millaisia tuotteita valmistajat tulevat markkinoille tulevina vuosina tuottamaan.

“Jos kuluttajat haluavat aina vain halvempaa ja halvempaa, seurauksena on huonolaatuisempia tuotteita”, Paronen sanoo.

“Kysymys on, missä vaiheessa vastuullisesti tuotetut vaatteet saadaan niin yleisiksi, etteivät ne jää vain kalliksi ja innovatiivisiksi kokeiluiksi. Miten saisimme yhtä ekologiset vaihtoehdot Prismoihin ja isoille massoille?” Paronen kysyy.

Weekendbee haluaa Saarikorven ja Parosen mukaan olla varteenotettava kilpailija muille urheilu- ja ulkoiluketjuille niin hinnan kuin laadun suhteen. Vastuullisuudessa he aikovat voittaa.