fbpx

Uutiset

ISPO esitteli ja palkitsi varusteinnovaatioita – Näkyvissä kolme trendiä tulevaan

Saksan Münchenissä 4.–6.6. järjestetyt Outdoor by ISPO -messut kokosivat alan brändit yhteen esittelemään uutuuksia. Tapahtuma tarjosi samalla hyvän katsauksen siitä, mihin suuntaa outdoor-tuotteet ovat menossa.

ISPO-palkintoja rivissä

Outdoor by ISPO -messut järjestettiin tänä vuonna kesäkuun alussa. Messuilla oli satoja brändejä esittelemässä uutuuksiaan muun muassa jälleenmyyjille ja median edustajille.

Messuilla palkittiin jälleen kilpaan ilmoittautuneita tuotteita ISPO Award -palkinnoilla. Voittajatuotteissa korostuivat muun muassa kierrätettävyys sekä vastuullinen ja innovatiivinen tuotanto.

Nyt palkituista tuotteista suurin osa on saatavilla jälleenmyyjiltä ensi keväänä. Esittelemme Retkessä osan voittajista tarkemmin lähempänä tuotteiden julkaisua.

Voittajiin lukeutuivat muun muassa kotimainen Reima lasten Tallustelu-paljasjalkakengillään, sekä ruotsalainen Primus uudella kovia tuulia ja kylmyyttä kestävällä Ulti Stove Systemillään.

Scandinavian Outdoor Awards
ISPO:ssa jaettiin myös Scandinavian Outdoor Award -palkinnot pohjoismaisille voittajatuotteille.

Pohjoismaiset tuotteet kilpailivat keskenään myös Scandinavian Outdoor Award -kilvassa. Pääpotin veivät tanskalaisen Nordiskin Sol ja Lodur -kevytuntuvatakit, joiden päällikangas on vedenpitävää kuorikangasta.

Sustainabilty-sarjan voiton meni Aclimalle, jonka pörröinen ReBorn Terry Pullover on tehty ylijäämäkankaasta.

Nordiskin palkitut untuvatakit
Tanskalaisen Nordiskin Sol ja Lodur takit palkittiin ISPO:ssa. Ultrakevyt untuvatakit vedenpitävällä kuorikankaalla toivat menestystä.

Siinä missä suurin osa palkituista tuotteista noudatti selkeää kaavaa vastuullisen tuotannon ja kierrätysmateriaalien osalta, myös brändien esittelemissä uutuuksissa vaikutti korostuvan muutama tietty trendi. Vaikka tuotteet muodostavat vain pienen osan brändien valikoimasta, viitoittavat ne suuntaa, mihin alalla ollaan menossa.

Juoksuliivimäisyys on tulevaisuuden repputrendi

”Olemme tehneet ennenkin juoksureppuja ja totesimme, että ominaisuus on hyödyllinen muutenkin, joten päätimme käyttää sitä tässä repussa.” Sama selitys tuntui toistuvan brändeillä, kun niiltä kysyttiin syytä juoksuliivimäisiin olkaviilekkeisiin uutuustuotteissaan.

On totta, että juoksuliiveistä tutut leveät ja taskulliset olkaviilekkeet eivät ole uusi keksintö. Sen sijaan monen brändin osuminen samaan ratkaisuun samaan aikaan kertoo jotain tulevista trendeistä.

Juoksuliiviä muistuttavia kantojärjestelmiä oli hyödynnetty erityisesti noin 40-litraisiin reppuihin ja rinkkoihin asti.

Juoksuliivimäinen kantojärjestelmä
Rabin ensi keväänä julkaistavan Muon-sarjan tuotteista löytyy polkujuoksuliivimäinen kantojärjestelmä. Sen etuna on erinomainen istuvuus. Toki myös välipaloja tai muita vastaavia on kätevää sijoittaa rintataskuihin, helposti saataville.

Fastpacking on toistaiseksi suhteellisen pieni laji ainakin meillä Suomessa, mutta maailmalla laji kasvaa kovaa vauhtia. Kotimaassa polkujuoksutapahtumat keräävät isoja osallistujamääriä ja tälle maaperälle nopeatempoinen vaeltaminen lieneekin varsin tervetullutta.

Toinen syy uudenlaiseen kantojärjestelmäajatteluun tullee Pohjois-Amerikan pitkiltä vaellusreiteiltä. Pienet ultrakevyitä reppuja valmistavat yritykset aloittivat isojen taskujen sijoittamisen olkaviileikkeisiin jo vuosia sitten.

Vaikka kevyet dyneemareput ja kymmenien kilometrien päivämatkat eivät olekaan kaikkien tähtäimessä, YouTube on pullollaan varustevideoita, joilla esitellään reppuja, joista löytyy isot taskut olkaviilekkeistä.

Pienten brändien aloittama liikehdintä on vihdoin jalkautumassa isommissa määrin valtavirtamerkkien tuotteisiin. Hyvä niin, koska etupuolen taskut todella ovat käytännölliset.

Reppu, jossa on polkujuoksuliivistä tuttu kantojärjestelmä
Yhdysvaltainen Osprey on rinkkamarkkinoiden merkittävimpiä tekijöitä. Brändi tuo ensi keväänä tuttuun Talon sarjaansa myös polkujuoksuliivimäisellä kantojärjestelmällä varustetun version.

Perinteisiin, reilumman kokoisiin rinkkoihin heppoisen oloinen kantojärjestelmä ei ainakaan vielä ole kuitenkaan siirtymässä, joten painavat kuormat saamme kantaa topatummilla olkaviilekkeillä tulevaisuudessakin.

Tulevaisuus on nopea, kevyt ja vastuullinen

Jo ennen polkujuoksuliivimäisen kantojärjestelmän ilmestymistä isoon kuvaan, monien brändien varusteilla on ollut sama teema. Näilläkin messuilla monen valmistajan teemana oli Fast & Light – nopeasti ja kevyesti. Muutamia vuosia jatkunut selvä kehityssuuntaa siis jatkuu.

Kenkävalmistajien osalla tämä näkyy entistä enemmän juoksukenkää muistuttavina vaelluskenkinä. Myös perinteisten saksalaisten valmistajien, kuten Hanwagin ja Lowan mallistoihin on pikkuhiljaa alkanut valua yhä kevyempää kenkää, vaikka nahkainen vaelluskenkä on yhä niiden valikoiman kuningas.

Myös vastuullisuudesta on tullut alalla siinä määrin vakio, että lähes kaikkien brändien valikoimasta löytyy kierrätysmateriaaleista tehtyjä tuotteita.

Kierrätysmateriaalista valmistettu köysi
Mammutin 9.5 Crag We Care Dry köysi on valmistettu kyösien valmistusprosessi ylimäävästä materiaalista. Jokainen köysi on näin olleen uniikki, koska saatavilla oleva materiaali voi vaihdella suurestikin.

Ekologisuus on myös ajanut uusiin innovaatioihin ja esimerkiksi Marmot esitteli pari uutta takkia, joissa toisessa oli käytetty materiaalina maissia ja toisessa risiiniöljyä.

Rab lanseerasi messuilla Material Facts -nimisen ominaisuuden, jonka se tulee liittämään osaksi kaikkia tuotteitaan. Ravintoselostetta muistuttavasta listauksesta käy ilmi, mistä kaikista materiaaleista tuote on tehty ja mistä materiaalit ovat peräisin.

Brittimerkki toivoo saavansa myös muita brändejä mukaansa ja näin tekemään tuotteiden alkuperästä yhä läpinäkyvämpää ja toisaalta estämään perättömiä lupauksia tuotteiden alkuperästä.

Bikepackingin suosion kasvu näkyy ISPO:ssa

Polkupyöriä on viime vuosina ostettu hurjat määrät. Tämän näyttävät myös outdoor-brändit tiedostavan.

Siinä missä aikasemmin retkipyöräilyyn sopivia laukkuja valmistavia outdoor-firmoja on ollut pari hassua, on valikoima laajentunut ja laajentumassa entisestään hurjasti.

Esimerkiksi rinkkavalmistaja Osprey tuo ensi keväänä markkinoille omat bikepacking-laukkunsa. Uutuuslaukut vaikuttivat päällepäin varsin lupaavilta. Laukuissa on jonkin verran piirteitä, joita ei muilta brändeiltä vielä tunnu löytyvän, sarjan suunnitellut henkilö kehui.

Osprey bikepacking-laukkuja
Ospreyn uudet bikepacing-laukut täydentävät suunnittelijansa mukaan hyvin merkin muuta valikoimaa.

Pyöräretkeilyyn löytyy myös ensi kevään entistä enemmän lajiin suunniteltuja telttoja. Bikepacking-mallin telttojen suurin ero normaaliin telttaan ovat lyhyemmiksi pätkiksi katkeavat telttakaaret ja pyörän ohjaustankoon suoraan kiinnittyvä pakkaus.

Nemo Equipment uusi bikepacking-teltta
Nemo Equipment uusi bikepacking-teltta pakkautuu pieneen ja kiinnittyy suoraan pyörän ohjaustankoon.

Suurin osa bikepacking-teltoista on samoja tuttuja malleja, joita brändit jo myyvät. Esimerkiksi MSR:n Hubba ja Hubba Hubba -teltoista on jatkossa saatavilla bikepacking-versiot.

Bikepacking-teltat eivät pakkauspussia ja lyhyempiä kaaria lukuun ottamatta oikeastaan poikkea normaaliversioistaan, joten paljon pyöräilevälle uutuudet voivat olla houkuttelevia.

MSR:n bikepacking-teltta
MSR:n suosittu Hubba Hubba teltta on jatkossa saatavilla myös erityisesti bikepackingiin suunniteltuna versiona.

ISPO esittelee uusia tulokkaita ja tuoreita ideoita

Outdoor by ISPO-messuille mahtuu aina mukaan myös uusia brändejä ja tulokkaita.

Messuilla esillä olleen ranskalaisen Trail Hoppersin Nomad Cape on monipuolinen sadeponchon, riippumaton, tarpin ja maavaatteen yhdistelmä. Näppärällä suunnitelulla yksinkertainen tuote muuntuu nopeasti moneksi. Kameleontti voitti myös ISPO Awardin.

Trailhoppersin Nomad Cape
Trailhoppersin Nomad Cape on monipuolinen yhdistelmä ja hyvä esimerkki pienen brändin kyvystä luoda jotain täysin uutta.

Tuote on kerää tällä hetkellä rahoitusta Kickstarterissa. Jutun kirjoitushetkellä se on vielä mahdollista saada 99 euron hintaan, mikä ei kattavasta paketista tunnu kovin kalliillta.

Tuotteella riitti messulla katsojia. Ei liene mahdoton ajatus, että vastaavanlainen tuote tupsahtaa jossain vaiheessa markkinoille joltain isommalta brändiltä.

Ukrainalainen Turbat-brändi
Ukrainalaisen Turbatin vaatteet ja varusteet valmistetaan Ukrainassa. Verkkokaupan on tarkoitus aueta syksyllä.

Ukrainalainen matkailu- ja retkeilyvarusteita valmistava Turbat oli myös mukana messuilla. Brändi aikoo syksyllä avata verkkokaupan, josta tuotteita on mahdollista tilata Suomeen asti.

Ukrainan Lvivissä tuotteensa valmistavan kahdeksan vuotiaan brändin toinen perustajista harmitteli, ettei hänen miehensä päässyt sodan takia messuille.